Fra Stillehavet til Vågå

Vi har hatt litt dårlig samvittighet for å ha blitt sporløst borte fra bloggen. Den har nok kommet i siste rekke, for jammen har det skjedd litt av hvert siden sist. Med fare for å kjede deg litt, tar jeg likevel historien fra start…

Høsten 2014, en liten måned før vi bestilte flybilletter til Mexico og sa opp jobbene, tok vi et valg som for oss, på mange måter, var større enn å krysse stillehavet. I flere år har vi drømt om å drive et småbruk med livsstilen det medfølger. På det tidspunktet bestemte vi oss for å overta en familie gård i Vågå! Først skulle vi bare seile rundt i Stillehavet…

Det vi ikke hadde så klart for oss var hvor, når eller hvorfor turen en gang skulle ta slutt, men sånn rent økonomisk skulle vi greie å holde det gående til slutten av 2016. I høst fant vi ut at vi måtte ta over gården allerede ved årsskifte 2015/2016. Vi begynte da å legge noen nye planer. Den vi holdt fast på lengst var: Selge Freya i New Zealand, kjøpe en campingbil i Australia, være der fram til sommeren og ha en avløser på gården så lenge. Den siste uka i New Zealand kasta vi oss rundt og fikk ordna en avtale med en grei megler om å selge vår kjære Freya.

Vi lot disse planene ligge å sveve litt etter vi kom hjem til Norge i desember, men hjemkomsten ble ganske fort en så kalt «reality check». Vi ville rett å slett ikke bruke opp alle pengene våre, pluss at reiselysten ble blåst litt ut av oss med viten om alt ansvaret vi satt med. Vi eier jo nå tross alt over 30 kuer, okser og kalver som alle trenger mat og kjærlighet. Det må også sies at ingen av oss er utdanna i denne retningen og fjøset vi nå eier er det andre av to fjøs jeg, Tina altså, noen gang har vært i. Øyvind er heldigvis født og oppvokst på gård, så noe kunnskap har han nok sneket til seg på veien.

Mio. Bare noen timer gammel

Marty. Oppkalt etter..

Marty_Feldman_

Marty Feldman

Siden sist har vi tatt fatt på vårt nye liv som gårdseiere og lagt enda flere planer for fremtiden. Avbrekkene fra gården vil nok stort sett bli tilbragt i den norske fjellheimen.  Vi gleder oss til mange fine turer og satser på at savnet etter havet ikke blir så stort. Det er jo faktisk mange likheter mellom fjell og hav.

På vei til seters for å grave fram døra

Utsikten fra setra

Setra

Det er ikke bare denne oppdateringen som har havnet litt i bakleksa. Jeg lagde nesten ferdig en film fra Samoa for mange måneder siden som er ferdig nå. Den heter ganske enkelt Samoa. Klippene er derfra pluss litt av overfarten videre til Fiji der Øyvind fikk den mye omtalte sverdfisken. Link til filmen: Samoa

Håper bloggen har vært til glede og inspirasjon for både den ene og den andre. Takk for følget! 🙂

Den lange kvite skyens land

Me har hatt snart tre fantastiske veker i New Zealand. Temperaturen er veldig komfortabel og me går stort sett i shorts og t-skjorte,  dette til tross for at me i skrivande stund kan notere femte desember, rart. New Zealand på Maori betyr «den lange kvite skyens land», noko som ein tydeleg kan forstå med dei voldsomme tåkebankane som rullar innover landet med jamne mellomrom.

Bay of Islands er eit område fullt av små frodige øyer, med fantastiske bukter rundt kvar eit nes. Det er fine ankringar og gode stiar omkring øyene. Her hadde me fire flotte dagar med Monica på besøk. Me fekk segla gjennom heile området og gått på fine turar. Monica hadde fått tips frå noken lokale kjentfolk om kvar ein burde reise, så då fekk me opplevd dei beste plassane. Ho hadde dessverre begrensa med tid og måtte reise tilbake til Noreg etter fem dagar. Det var veldig kjekt med besøk!

DSC00753DSC00703DSC00775DSC00657

Me tilbragte ei veke til i Bay of Islands, der me fekk sett fleire av øyene og gått mykje på tur. Det er fantastisk å kunne gå på lengre turar etter så lenge å ha vore låst til båtens beskjedne areal.

Etter Bay of Islands satte me kursen ned mot Whangarei, der båten skal ligge medan me er heime i jula. Me brukte tre dagar på turen ned, med stopp på flotte plassar ned langs kysten. Pingvinar som duppa i overflata såg me kvar dag. Det var veldig artig.  Ein stor turisattraksjon i området er å køyre gjennom «Hole in the Rock» på tuppen av Bay of Islands. Det er eit kjempestort naturleg hol i ei klippe som står rett opp av havet. Dessverre var været dårleg då me passerte, men me fekk no skimta det gjennom tåka og regnet. Det er forøvrig hol og grotter overalt rundt her, så me har no fått dosa vår.

Det kan minne om naturen i Noreg når ein går rundt på tur, heilt til ein plutseleg ser ein papegøye, eller fem meter høge bregner, eller palmer og sandstrender. Ein får litt på følelsen å vere tilbake i urtida inne i bregneskogen.

DSC00670DSC00914DSC00896

Naturen elles er fantastisk og det er eit rikt fugleliv på kysten, med svære fugleflokkar så langt auga kan sjå. Her har me sett alt frå gigantiske albatrossar med vengespenn i metervis, til knøttsmå fuglar som sprett bortover bølgjene. Det er atter normal størrelse på fisken, sjølv om den ikkje liknar så mykje på den me har heime. Eg, Øyvind, vart kongen av måkene når eg delte ut fiskeslo frå båten.

DSC01032DSC01053DSC01050DSC00825DSC01054

No ligg me i havn og brukar tida til å pakke ned båten før me reiser heim til jul. Det skal bli veldig kjekt å treffe att alle heime. Det blir heller ikkje feil med pinnekjøtt og juleøl. Me skal ha ein liten stopp innom Bangkok før me kjem heim den 14. desember.

New Zealand

Då har me omsider komme fram til New Zealand. Det er ganske surrealistisk at me har segla så langt denne sesongen. No har triptellaren runda 8600 nautiske mil sidan me kjøpte båten. Ganske respektabelt synest me.

Det var kaldt, vått og surt då me segla inn i Bay of Islands. Nesten som å kome heim med andre ord. Heldigvis er det varmeovn ombord, så me fekk varmen i oss ganske fort. Insjekk har gått fint, dei måtte gasse båten vår for insekt, noko me synest er heilt greitt. Blindpassasjerane har vore ombord lenge nok.

Turen ned var, sett i ettertid, ikkje så værst. Det byrja dårleg med  sterk vind  og store bølger ut frå Fiji, der me mista ei dieselkanne overbord. To dagar med sterk motvind og store bølger midtvegs, der me bevega oss 50 nautiske mot mål på 48 timar. Det gjorde oss litt motlause. . Etter det var det tilnærma vindstille i fem dagar, men  med motor så køyrde me mot mål i det minste. Me har køyrt fleire timar med motor på denne overfarten enn frå Mexico til Fiji! Slutten av turen var meir segling, og me kom fram til Opua i grevens tid med kuling i ryggen.

DSC00563DSC00571DSC00562

Me kryssa 15 breddegrader frå Fiji til Opua, noko me merka godt på temperaturen. Det gjekk frå knapt shorts til stilongs og solide seglklede. Natta vart også kald og me måtte pakke oss godt inn i fleecepledd for å halde varmen. Merkar at det er ei stund sidan me har vore i «kulda».

Det vart fiska på denne overfarten og. Me fekk ganske fort ein fin Mahi Mahi som gav måltid for tre- fire dagar. Fisketaco var på menyem og smakte himmelsk. Etter fyrste fisken fann Tina ut at ho ville få opp neste fisk sidan det til no berre har vore eg som har hatt den gleda. Som sagt så gjort, neste fisk som beit på var Tina sin. Det skreik godt i snella og Tina tok opp kampen, etter gode 15 minutt hadde SuperTina fått fisken inn til båten, og eg kleppa med stø hand. Og for ein fisk! Big Eye tuna på omlag 25 kg. Ikkje værst som fyrste sydhavsfisk.

Det vart Sushi i lange baner, og det vert nok fisk på menyen i nokre dagar til. Her i Opua skal me få besøk av Monica, ei god segleveninne av Tina, som tilfeldigvis er i New Zealand no. Me skal segle rundt i Bay of Islands i nokre dagar, det ser me fram til.

Avlutningsvis er nokre bilder av soloppgangar frå turen

Rett retning

No har vinden endeleg kome og me bevegar oss i rett retning. Satsar på ankomst New Zealand måndag morgon dersom alt går etter planen.
31°44S,173°14E, 4kn, 170°,3-5m/s ENE, 19:37Utc

Bort fra tropene

Havet er til tider helt blikk. Vannet er utrolig klart og vi ser flokker med tunfisk som patruljerer rundt skroget. Det merkes godt at vi seiler vekk fra tropene. Det går fra shorts på dagen til lue, støvler og full pakke på natta. 29°21’S,173°37’E, 3kn, 175°, 1-3 m/s S, 17:50 UTC.

Morild

Hei!

alt bra på båten. lite vind to siste døgn, så har køyrt motor.bedre retning på vinden heldigvis. stjerneklart og mykje morild om nettene.26’38S,173’04E, 3kn, 0-1m/s SE,19:41utc

På vegne av S/V Freya,

To på rappen

Havna litt bakpå plutsele, så her kjem to oppdateringa på ein gang:

05/11

Hei! Alt bra med oss! Har hatt over et døgn med lite vind og motor. Nå er vinden her, men rett i tryne og med regnbyger. I det lange løp prøver vi å sikte oss inn på 27.24 S, 175.10 E .
20.17 UTC, 23.11S og 175.27E, 4 kn, 130°, 8-9m/s SSV

Link til kartet finn du her.

07/11

Hei! alt bra ombord. frustrerende med liten framdrift mot vinden, men håper på bedre vind snart. fikk fin Dorado i går så er fisk på menyen.
24’03S,174’07E, 2-4kn, 1-4m/s S, 19:16utc

Link til kartet finn du her.

Eldri 😊

God start på overfarten

Her er første oppdatering frå Tina og Øyvind :

20’40S,175’52E,5knop,kurs200°,6m/sSE,19:45utc. Me har det bra, komme godt igang med overfarten. Liten hvalhai(ca 4m) 1m fra båten. Fint vær og gode forhold

På vegene av S/V Freya

S/V Freya TV featuring Peter & Hanne + New Zealand neste

Det var trist å si hade til Peter og Hanne forrige uke. Vi hadde det utrolig fint! Ikke så lenge til vi sees igjen heldigvis. Her er en video fra besøket: Ocean, Motion, Lotion in Fiji. Denne kan muligens ikke spille av på mobilen, men finn fram en PC så skal det gå bra.

I dag sjekker vi ut av Fiji og seiler ned til New Zealand. Den siste uka har vi brukt på å lade opp batteriene, både de på 12 volt og kroppen generelt. Turen vil nok ta knappe 2 uker og vi har funnet et fint værvindu. Mat er kjøpt inn, diesel og vann er fylt, seil og ymse ting er reparert, motoren har fått ny olje, riggen er sjekka og vi er klare!

Avreise 1

Vi sender oppdatering på veien og Eldri poster litt drypp her på bloggen.

Hadet så lenge!

Ocean, lotion, motion

Ocean, lotion, motion.. Devotion! Eller «Bula» som de sier i Fiji.

Først vil vi bare beklage at det har tatt så lang tid å få ut et innlegg på bloggen, men vi har vært svært opptatt. Opptatt med å nyte vært eneste sekund, og for å være helt ærlig så er det veldig enkelt på disse fantastiske øyene og som mannskap på den flotteste båten, S/V Freya, i Stillehavet. «Vi» er forøvrig storebror sammen med bedre halvdel, til Skipper Nilsson. Det skal sies at rollene ombord ikke lenger var storebror, men heller lillebror og storesøster..

Vi startet reisen i Nadi, på øya Vitu Levu som er den største øyen i Fiji. Her tilbragte vi et par dager for å bunkre opp proviant, handle ekstra surfebrett, fylle vann- og dieseltanker og gjøre oss klare til å tilbringe 3 uker i Mamanucas øygruppen. Vi var også så heldig å fikk med oss en tradisjonell Kavaseremoni for å ønske oss hell og lykke på ferden videre.

20151008_145446

20151008_163617

20151009_151617

Første ankring ble mellom Malolo Lailai og Malolo, dette er snaue tre timers seiltur ut fra Port Denarau (marina i Nadi). Mannskapet med skipper og kaptein ble tidlig enig om at vi ikke skulle stresse rundt, men heller ta oss god tid på de stedene vi valgte å besøke. Malolo-øyene er forholdsvis turistifisert med mange yachter i ulike størrelser og store luksus resorter med «alt inkludert». Det er allikevel ikke vanskelig å finne noen urørte perler både over og under vann i nærheten. Vi tilbragte omtrent like mye tid under vann som over vann med snorkel, dykkemaske og hawaiislynge, eller boccia og strandliv.

Et par timers seiltur utenfor Malolo øyene ligger flere eksponerte korallrev som er verdenskjent for sine gode surfebølger. Det er ingen tvil om at vi ønsket å komme oss dit, men vær og vind spilte ikke på lag for dette nå. Etter noen dager på ankring ved Malolo-øyene seilte vi nordvest til en mindre kjent øy med navn Mana. I motsetning til forrige ankring var vi eneste båt i lagunen. En forholdsvis hårete innseiling med utovergående strøm var gjerne forklaringen på at vi var alene der. Med Kapteinen i baugen, matros i masta, Skippern bak roret og matros langs ripa så kom vi oss inn med stoltheten i behold og kunne på ny finne hvilepulsen etter at ankeret var sluppet og sjekket.

På «Google earth» så vi allerede før ankomst at stedet kunne ha surfepotensiale og det tok ikke lang tid før vi lastet opp gummisen med brett og solkrem for å utforske revkanten for potensielle surfebølger og snorkling. Jammen fant vi ikke surf der majoriteten av seilere og lokale vi møtte sa det ikke var surf. Til alles glede så roet vinden seg som hadde blåst opp i 30 knop både natt og dag siden vi startet reisen. Et nytt værsystem kom inn og vi fikk noen dager med overskyet og til tider lett regn. I landsbyen inne på land snakket de lokale om dette «merkelige» været og at det var uvanlig for denne tiden av året. Det var først da vi gjorde et grundigere nettsøk at vi så en potensiell syklon lå rett vest for Fiji og det var sendt ut varsling uten at vi hadde fått det med oss. Til vår store lettelse forsvant dette værsystemet uten at noen syklon traff kysten.

Når Freya seiler rundt så henger alltid fiskesnøret ute med en alt for stor wobbler og en blekksprutimmitasjon for å forsøke lykken etter større matfisk. Vi hadde dessverre ingen lykke med fiskingen, men båten var full av annen mat og snacks. Vi tok med oss en boks med noe godt under gjennomsnittet kjøtt og ei kavarot for å søke lykken for en god byttehandel inne i landsbyen. I landsbyen kjørte Skippern og «lillebror» en dør-til-dør aksjon for å bytte til seg fisk, og gleden var stor da vi til slutt kom over en fisker som gjerne så for seg en kveld med boksmat istedet for revfisk. Vi reiste fornøyd ut til Freya igjen med en bærepose full av mindre revfisk, dog en boks med «corned beef» og ei kavarot fattigere.

Den ene kvelden tok vi en tur til land for å få med oss et «fireshow» med lokale helter på en taverna. Noen fikk det til, mens andre trengte mer tid til øving og det er ingen tvil om at noen slikket sine brannblemmer noen dager etter den kvelden.

Med gummisen ankret vi opp på det ytterste korallrevet utenfor Mana, skippern og lillebror hoppet med stor iver i vannet med Hawaiislynge og kamera. Lillebror begynte å skyte revfisk og var på vei bort til gummibåten med den første fangsten da skippern gjør oppmerksom på at det er hai rett under oss.. Hvilepulsen var borte og lillebror svømte 25 metern «for livet». En to meter revhai og en annen mindre holdt et godt øye med oss resten av snorklingen den dagen, og lillebror tok det forholdsvis rolig med Hawaiislynga etter første fangst.

Etter at været hadde stabilisert seg trakk vi ankeret og satte kursen mot øya Monoriki. På veien ut av lagunen på Mana ser vi at en flyvende blindpassasjer har slått seg ned forran på dekk. Siden vi hadde forlatt land og den lille stakkaren verken var svømmedyktig eller flyvedyktig lenger, ble den med videre. Den var nok trett av dage og sovnet stille inn rett før ankomst, en liten begravelse ble holdt inne på sandstranden. Monoriki er en bitteliten ubebodd øy der de spilte inn filmen «Cast Away» med Tom Hanks og volleyballen Wilson i hovedrollen. Nærmere «paradis» eller «postkortsted» er det antakeligvis ikke mulig å komme. Azurblått hav, palmer, noen fjellknauser og ei urørt strand badet seg i vindstille og stekende sol. Vi hadde en natt i paradis og lagde et bål på stranda hvor Freya-gjengen koste seg til langt utover leggetid med et spektaktulært lyn- og tordenshow over Vitu Levu.

Fra Monoriki gikk turen tilbake i havblikk og skyfrihimmel mot Malolo med stopp på Namotu for å bølgesurfe. Redningen på overfarten ble et bøtte for å kjøle ned kroppen. På Namotu var surfen mildt sagt svært bra og vi var omtrent de eneste i line up’n på «Namotu Left», «surf stoken» var til og ta å føle på! Etter en dag med surf ankret vi på ny opp mellom Malolo-øyene med sikte på å reise ut til Namotu igjen dagen etterpå.

Grytidlig neste dag ble ankeret trukket og Namotu ble peilet inn på GPS’n. Vi surfet en fantastisk bølge som het «Swimming Pools» hvis navn kommer av det utrolig klare vannet over et fargerikt korallrev. Etter et par timer med surf registrerer Kapteinen at Freya ligger vendt motsatt av alle de andre båtene og vi bestemmer oss for å kjøre bort å se at alt er OK. På veien bort i en overlesset gummis kommer det en kar fra Australia oss i møte og forklarer at Freya er tre centimeter fra en båt på moring. Skippern og Kapteinen hopper ombord hos vårt nye bekjentskap og raser tilbake til Freya. Det viser seg at en båt fra resorten på Namotu hadde lagt seg kloss opp i Freya og når strømmen snudde så snudde også Freya som kom helt innpå den andre båten. Noen ansatte fra resorten sa tydelig i fra, men forstod ikke helt at det var de som hadde lagt båten sin for nære i utgangspunktet. Enden på visa ble til at vi trakk ankeret og dro tilbake til Malolo-øyene uten skader på noen båter, men med en ubehagelig opplevelse i bagasjen.

På grunn av vanskelig ankringsforhold ble surfen og Namotu lagt til side og vi valgte å nyte de siste dagene på Malolo Lailai med trygg ankring. Vi gjorde et strandhugg på andre siden av øya og hadde en full dag med boccia og strandliv. Mot slutten av dagen blåste det opp og det ble besluttet å vende snuten tilbake til Freya. Vel ute ved Freya ser vi at en seilbåt som lå for anker rett i nærheten nå lå på moring. Skippern og Kapteien hiver seg i gummisen for å forhøre seg om hva som har skjedd og da var overaskelsen stor. Kort fortalt så har den andre seilbåten drevet ned på Freya og var bare et par meter fra revkanten da en snarrådig australiener kommer seg ombord og fikk avverget en grunnstøting. Utpå kvelden tok vi turen til land på en bar for seilere og det viser seg at det er samme person som reddet Freya på Namotu som reddet seilbåten som var borti Freya… Etter de to hendelsene ble det dessverre et par riper i lakken på Freya, men heldigvis ingen større skader.

Den siste dagen på Malolo tilbragte vi for det meste under vann for å suge til oss de siste inntrykkene og for å kjøle de norske kroppene.

All honnør til Skipper Nilsson og Kaptein Hatleli, ikke bare er de svært dyktige seilere, de er også utrolig kjekt selskap! Tre uker på Freya har vært en drøm, vi har våknet hver dag og kløpet oss i armen, det gjorde like vondt hver gang 🙂